Milyen internet kell a jó online játékélményhez?

A számítógépes technológiák és az internet fejlődésének köszönhetően az elmúlt évtizedekben egyre hangsúlyosabb helyet foglal el főleg az Y, és az azt követő generációk életében a videojáték. Mindegy, hogy egymagunk élvezzük a fejlesztők által teremtett virtuális világ pillanatait, vagy barátainkkal, csapattársainkkal vállvetve küzdünk az online csatamezőkön, mára a mindennapok szerves részét képezi az online játék és a versenyszerű videojáték, ezért pedig egyre fontosabb követelmény a jó játékélmény megteremtése.

Online játék vs e-sport

A legtöbb mai videójátékot online multiplayer támogatással fejlesztik azért, hogy a játékosok egymással, vagy egymás ellen tudjanak játszani. Azokban a játékokban, ahol van valamilyen besorolási, pl. pont vagy osztályozó rendszer, ott előbb-utóbb kialakul egy versenyszerű közeg is, és ezek a versenyző játékosok képezik napjaink egyik legnépszerűbb szórakoztató iparágának, az e-sportnak az alapjait.

A különbség a hétköznapi online játékos és e-sportoló között az, hogy míg az online játékos pusztán a közösségi élményért és saját maga szórakoztatásért ül le játszani, addig egy e-sportoló tudatosan, konkrét célokkal, önmaga fejlesztéséért és a játékban való magasabb szint eléréséért gyakorol nap mint nap. A versenyszerű technikai sportoknál, mint ahogy például a Forma1-nél, elengedhetetlen a megfelelő technikai infrastruktúra a lehető legmagasabb szint eléréséhez. Ugyanez igaz az e-sportokra is.

A legnépszerűbb online játékok futtatásához és a versenyszerű körülmények megteremtéséhez megfelelően erős PC-hardverre van szükség, azonban a PC-komponensek és perifériák mellett nélkülözhetetlen a stabil és gyors internet kapcsolat.

Milyen net kell ahhoz, hogy jó legyen az online játék élmény?

A legnagyobb hazai szolgáltatók a másodpercenkénti 100 megabitestől egészen a gigabit (~1000 megabit) letöltési sebességű elérést is kínálnak. Ez a névleges sávszélesség, az időegység alatt átvitt adatmennyiséget mutatja. Azonban az online játék nem is az adatok mennyiségéről, hanem gyorsaságától és minőségétől függ igazán. A játék során egy távoli kiszolgáló szerverrel folyik a gépünk kommunikációja. A játékszerver az a hely, ahol a játék maga fut, ide csatlakoznak fel a játékosok internethálózaton keresztül, amikor egymás ellen szeretnének játszani.

Minél gyorsabb az internetkapcsolatunk, annál gyorsabban tudja „lejelenteni” a gépünk például a játékbeli pozíciónkat a szervernek, és annál gyorsabban kapunk információt arról, hogy hol helyezkedik el az ellenfél. Ha ez a kapcsolat nem jó vagy lassú, akkor olyan eset is előfordulhat, hogy az ellenfél mozgása és a szerver reakciójában eltérés jön létre, így számunkra lag, azaz csúszás keletkezik, ekkor úgy érezhetjük, hogy szaggat a játék képe. Egy példával élve, akkor mondjuk azt, hogy „laggol a játék”, amikor rákattintunk valamire, amit szeretnénk felszedni a játékban a pályán, de az nem a kattintás idejében, hanem csak másodpercekkel később történik meg.

A jó online játékélményhez tehát gyors és stabil internet kapcsolat szükséges, ehhez 120/10 Mbps sebesség a legtöbb esetben bőven elegendő.

Forrás: Engadget

Streamer leszek, mire van szükségem?

Amíg néhány évvel ezelőtt még csupán a videoblogolás, avagy VLOG készítés volt a trend az otthoni tartalomgyártásban, szórakoztatásban vagy műsorkészítésben, addig manapság már sokan próbálnak szerencsét a streaming világában is. A népszerű online platformoknak köszönhetően a technikai feltételek tulajdonképpen mindenki számára könnyen elérhetőek, hiszen nincs szükség komoly stúdió berendezésére, elegendő az otthoni számítógépünk, felszerelésünk, valamint egy stabil és gyors internetkapcsolat. Ha csúcsra szeretnénk járatni a nézőink számára az élményt, akkor érdemes beszerezni egy jó minőségű mikrofont és webkamerát is, ezzel saját magunkat és a reakcióinkat is átadhatjuk a közönségünknek.

De milyen sebességű internet kell?  Ez elsősorban attól függ, hogy épp hányan, és hogyan használják a hálózatunkat. Ezen kívül fontos tényező, hogy milyen minőségben szeretnénk sugározni az adást. A legnépszerűbb közvetítős oldalon, a Twitch.tv-n a minimum követelménynek 3-6 Mbps-os feltöltési sebességet jelölnek. Ez a valóságban jelentősen több, a közösség (és a rendszeresen közvetítők) mindenképp azt javasolják, hogyha 1080p-ben, tehát Full HD-ban streamelnénk, akkor a feltöltési sebességünk minimum 10 Mbps felett legyen. Ha elérjük a 15 megabitet (és más sem terheli különösebben a hálózatunkat), akkor már nyugodtan közvetíthetünk 1080p-ben, 60 FPS-sel. Ez lakossági szinten is rengeteg ember számára elérhető és megfizethető még, érdemes körülnézni, hogy az otthonunkban milyen internetcsomagok elérhetőek.

Számos eszköz létezik a internet sebességünk mérésére, ilyen például a UPC weboldalán is található online mérő, amit mindenkinek bátran tudjuk ajánlani.

Irány az e-sport világa!

Ha már mindenkinél jobbak vagyunk, de a szórakoztatás helyett a profi játékos karriert választanánk, akkor a napi több órányi gyakorlás mellett érdemes az internetünkre is egy-két órát rászánni. Ugyanis lehetnek kiváló reflexeink, ha az internetünk sebessége miatt a játékban alapból késleltetve látjuk a dolgokat. A legtöbb reflex alapú e-sport játékban (ilyen például a CS:GO vagy a Rainbow Six Siege) az az 50-60 milliszekundum is meccseket dönthet el.

A legtöbbet azzal javíthatunk a játékélményen, hogy az otthonunkban elérhető legmagasabb sávszélességet kínáló csomagot választjuk, illetve lecseréljük a szolgáltatótól kapott „alap” routert. Itt több kategóriából is választhatunk: már a 20-30 ezer forintos, középkategóriás routerekkel is nagyobb wifi jelerősséget, hatótávolságot, gigabites hálózati portokat, esetleg nagyobb biztonságot, több szolgáltatást kaphatunk.

Ha nem szűkölködünk a pénzzel, akkor jöhet szóba egy kifejezetten játékosoknak szánt, úgynevezett gaming router. Ezekben a routerekben már megtalálható a QoS (Quality of Service) szolgáltatás is, azaz a gaming adatfolyamnak prioritást ad az eszköz a többi internetes kapcsolattal szemben. Vagy lehet olyan „szuperképessége”, hogy egy optimalizált útvonalon haladhatnak a játék adatai, ahelyett, hogy az interneten található rengeteg csomóponton átmenne az adatcsomag. Egy egyszerű példával élve: utazásnál is gyorsabb egy direkt járattal menni, mint három-négyszer átszállni. Ezek mind-mind javíthatnak a kapcsolaton. Persze mit sem ér a gaming router, ha nincs megfelelő internetünk, ha viszont gyors a netkapcsolatunk, de nincs megfelelő eszköz a végén, akkor nem tudjuk azt kihasználni.

Összegezve, ha valaki igazán jó játékélményre vágyik, akkor ahhoz megfelelő hardver és internetkapcsolat kell, de nem szükséges az elérhető maximum. Ha streamerek szeretnénk lenni, akkor már bele kell számolni az erősebb komponenseket, nagyobb feltöltéssel rendelkező internet előfizetést. Ha pedig e-sportolói karrierbe fognánk, akkor nem árt a lehető legjobb környezetet biztosítani a sikerhez, aminek a szerves része a kiváló internetkapcsolat is.

Szerzők: Esport1.hu - Kiss Dániel, Szőcs Zoltán, Imre Márk

 

Esport1.hu – Minden e-sport 1 helyen!

Az Esport1.hu Magyarország első számú, független, kizárólag az elektronikus sportokra koncentráló, folyamatos, élő hírszolgáltatása a hét minden napján, egész évben. Az oldalon és annak közösségimédia-felületein a legfrissebb esport hírek mellett szöveges és videós tudósítások, interjúk, szórakoztató cikkek, elemzések, érdekes statisztikák és háttér-információk találhatók az esport és videojátékok világából.
Célunk az igényes és szórakoztató esport és gaming tartalmak megosztása a hazai közösséggel, valamint a hazai esport fellendítése és népszerűsítése mind Magyarországon, mind nemzetközi viszonylatban.

Kapcsolódó tartalmak:

Visszajelzés

Hasznosnak találtad az oldalt?