Biztonságban az interneten, de hogyan?

Vendégszerzőnk, Solymos Ákos IT Biztonsági szakértő megmutatja, hogy egy mai szülőnek mi mindenre kell figyelnie ahhoz, hogy gyermekét könnyedén megóvhassa az internet veszélyeitől. 

Már tavaly elhangzott a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat éves konferenciáján, hogy a szülők hatvan-, míg a gyerekek nyolcvan százaléka gondolja úgy, hogy a gyerekek értenek jobban az internethez és azokhoz az eszközökhöz, amiken el lehet azt érni. 

Ha jobban belegondolunk, ez egy elég furcsa és szokatlan helyzet. A szülő tanul a gyerektől olyan témákban, amiket ő elvileg régebb óta használ, de mégis kevesebb ismerete van.  Míg kevesebb ideje volt megismerni az újdonságokat, illetve az alapokat is régebben tanulta, – ha tanulta – addig időközben a technológia rohamosan fejlődött.

Ez a helyzet egészen érdekes szituációkat okozhat. Ha a szülők lejjebb adnak az egójukból, és tényleg elfogadják, hogy ők most hallgató üzemmódban a gyerekük irányítása alatt ismerkednek új dolgokkal, alkalmazásokkal és technológiákkal, akkor rengeteg közös témájuk lehet, sok-sok közös digitális élménnyel. A közös digitális élmények jótékonyan hathatnak a gyerek-szülő kapcsolatra, és a közösen töltött időre. Ez a tevékenység mindkét felet gazdagíthatja, hiszen a gyerek megerősítést kap, mely motiválhatja abban, hogy még több információja legyen adott témáról, ezáltal észre sem veszi, de tanul. A szülő szintén tanul, adott esetben könnyebben és lényegre törőbben, mintha elolvasna egy hosszabb felhasználói kézikönyvet. Ráadásul elkezd képbe kerülni arról, mit is csinál a gyereke a digitális világban. Sajnos sok szülő ekkor szembesül azzal, hogy halvány fogalma sincs arról, gyermeke mit csinál a neten, milyen virtuális közösségekbe tartozik, illetve kikkel ismerkedik meg vagy tart kapcsolatot.

Mindenki, aki elkezdi az internet szolgáltatásait használni előbb-utóbb megtöbbszörözi személyiségét, vagyis létrejön egy digitális én, ami a fizikai énjével (jellemzően) megegyezően jelenik meg a közösségi oldalakon, fórumokon, webáruházakban. A digitális én mellett így elkezdődik a virtuális ének megjelenése is. Ez alatt azokat a személyiségeket értjük, akiket mi hozunk létre, mi működtetünk, de nem a saját nevünk alatt, nem a saját kinézetünkkel, és sokszor nem is a saját tulajdonságainkkal. Ilyenek a játékok szereplői, a különböző fórumok nicknév alatt futó felhasználói és a közösségi oldalakon létrehozott úgynevezett kamu/fake userek. Csak viszonyításképpen, a Facebookon 80-100 millió nem létező felhasználó van, akik mögött egy, vagy több valós fizikai ember vagy szervezet áll, és a legkülönbözőbb dolgokra használják ezeket. Mindenesetre a közösségi oldalak folyamatosan küzdenek a jelenség ellen, és milliószám törlik a kamu felhasználókat – ezek azonban gyorsan újratermelődnek.

De térjünk vissza az eredeti témánkhoz. A szülőknek ebben a bonyolult, a gyerekek által jobban ismert és jobban is kezelt digitális világban kellene megőrizni a valós tekintélyüket, itt kellene gyakorolni a szülői felelősségüket, megvédeni a gyermeküket az internet veszélyeitől. Ez a feladat azonban egyre komolyabb fejfájást okoz a felnőtteknek, mivel sem idejük, sem energiájuk nincs erre. Az internet mérhetetlen mélységű tartalom-bugyraiban rengeteg hasznos anyag és információ van, ám ezek nem állnak rendelkezésre olyan strukturált formában, ami megkönnyítené a gyors, fókuszált tanulást, és a gyerekkel való mielőbbi konstruktív együttműködést.

Zárójelben jegyzem meg, a végső cél az kellene, hogy legyen, hogy a nap végén a szülő értsen jobban a digitális világhoz – visszaállítva ezzel a szülő felügyeleti szerepét, vagyis hogy tudjon megalapozottan tanácsot adni, tiltani vagy egyéb módon segíteni, ha a gyerekének szüksége van rá.

A kihívást nehéz teljesíteni, de nem lehetetlen.

A Neumann János Számítógép-tudományi társaság több mint fél évtizede működteti az ECDL (Európai Számítógép-használati Jogosítvány) programhoz kapcsolódóan az IT biztonság modult. Ennek a modulnak van egy tankönyve, amit Erdősi Péter Máté és jómagam írunk immár harmadik éve, melyben közérthetően, sok képpel, ábrával, magyarázattal mutatja be az IT biztonság és információvédelem legfontosabb ismereteit. A könyv egészen az alapoktól kezdődően foglalkozik a fenyegetésekkel, a védekezési módokkal, a legfontosabb technológiákkal, jogszabályokkal és trendekkel. Ám legfőképp az alkalmazandó gyakorlatokkal, amelyek szükségesek ahhoz, hogy az interneten böngészve, vagy egyéb szolgáltatásokat használva biztonságban tudhassuk digitális javainkat, eszközeinket. A könyv pdf formában ingyenesen letölthető a Neumann Társaság honlapjáról. 

A Társaság az ECDL IT biztonság moduljáért, és az ahhoz hozzáférhetővé tett ingyenes IT biztonsági tankönyvért 2018-ban rangos nemzetközi díjat (ECDL – Best Practice Award) nyert el a társadalmi felelősség kategóriában az Európai Számítógép-használói Jogosítvány képzési rendszerét felügyelő ECDL Alapítványtól.

A könyv felnőtteknek és fiatal felnőtteknek szól, mely alapvetően egy tankönyv, ennek minden előnyével és hátrányával. Amióta az IT biztonság közérthetően című könyvet elkezdtük írni, azóta motoszkált a fejemben, hogy ezt a gyerekek nem fogják olvasni, az tuti. Körbenéztem a könyvpiacon és sajnos nem találtam egyetlen olyan IT biztonsági vagy információvédelmi témájú könyvet sem, ami kifejezetten gyerekeknek – esetleg gyerekes szülőknek íródott volna. Ekkor elhatároztam, hogy írok egyet. Így született meg a „Frici, Fülöp és a hackerek” című könyv. Frici és Fülöp nyolc kis történetén keresztül mutatok be olyan szituációkat, amikbe a gyerekek és a szüleik belekeverednek internetezés, közösségi média, illetve számítógép és okostelefon használat közben. Nem elspoilerezve a történeteket, de előkerülnek a zsarolóvírusok, a kamu nyereményjátékok, informatikai húsvéti tojások és valaki még egy iskolai routert is meghekkel a könyvben. Hogy ki volt az, azt nem árulom el, a válasz megtalálható az e-book és print formában is elérhető könyvben.

Az eddigi visszajelzések alapján ez a könyv nemcsak az új ismeretek megszerzését szolgálja a gyerekek és szülők (esetleg pedagógusok) részére, hanem egy kiváló közös program együtt felfedezni a leírt dolgokat este lefekvés előtt, vagy egy osztályfőnöki óra keretében. A könyv témái és a saját élmények megbeszélése jó alkalom a közös gondolkodásra és remek lehetőség megbeszélni a tapasztalatokat, ezzel erősítve a digitális gyerek - szülő és diák - tanár kapcsolatot.

Solymos Ákos -  IT Biztonsági szakértő
www.quadron.hu
njszt.hu/hu
Frici, Fülöp és a hackerek c. könyv írója
Solymos Ákos 2000-ben végzett az ELTE Tanító és Óvóképző Főiskolai karán, mint informatika műveltségi területes tanító. Egy rendszergazda tanfolyam elvégzését követően a kétezres évek elején informatikai biztonsági tanácsadóként dolgozott, majd 2005-ben csatlakozott az egyik hazai nagybank információbiztonsági csapatához. Több éven keresztül vezette is ezt a csapatot, felelve a bank és leányvállalatai információvédelméért.  A bankban töltött közel tíz év alatt komoly tapasztalatokat szerzett, több sikeres nemzetközi szakmai vizsgát és minősítést is magáénak tudhat (CISM, CRISC). 2015. év közepén csatlakozott a Quadron Kibervédelmi Szolgáltató Kft-hez, ahol a mai napig is dolgozik és vezeti az oktatási és kutatás-fejlesztési üzletágat. Az elmúlt három évben társszerzőként részt vett a Neumann János Számítógép-tudományi Társaság (NJSZT) IT Biztonság közérthetően című tankönyvének létrehozásában, hozzájárult szakmai anyagokkal a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Elektronikus Információbiztonsági vezető szakirányú továbbképzés tudásanyagához. Rendszeresen megjelennek elsősorban biztonságtudatossággal kapcsolatos szakmai cikkei az elektronikus és nyomtatott médiában is. Gyakori szereplője a Karc FM, Kossuth Rádió és a Forrás Rádió információvédelemmel kapcsolatos szakmai műsorainak és beszélgetéseinek.

Kapcsolódó tartalmak:

Visszajelzés

Hasznosnak találtad az oldalt?