Az autómegosztás lehet a városi közlekedés jövője?

Az okostelefonjával ma már bárki bérelhet magának autót a nagyvárosokban, ráadásul gyorsan, egyszerűen, kényelmesen és perc alapon.

Mi fán terem az autómegosztás?

Autómegosztás, autómegosztó szolgáltatás vagy car sharing. Ezekkel a szavakkal biztosan te is találkoztál már, sőt, ha szoktál Budapesten vagy más európai nagyvárosban járni, talán már láthattad te is az autómegosztó szolgáltatók járműveit. Általában fiatal városi kisautók, legtöbbször elektromosak és karosszériájuk bőségesen matricázott az adott cég logójával, nevével, esetleg a „bérelj ki” szöveggel. A car sharing egy meglehetősen új szolgáltatás, ám rohamtempóban terjed, szerencsére itthon is.

Ha az ember autóval kíván A-ból B-be eljutni, akkor eddig három lehetősége volt. Vesz magának autót, bérel magának autót napi díjért, vagy taxit hív. Mindhárom megoldás jó, csak más-más élethelyzetben ideális. Nem sokan járnak például az Adriára taxival, de nincs sok értelme annak sem, ha az ember a reptérre történő kijutáshoz autót bérel vagy azért tart fenn egy autót és fizeti minden költségét, mert évente kétszer szüksége van rá.

Az autómegosztó szolgáltatás egy részben ötvözi a fentieket. Saját autó helyett jól jön, ha csak ritkán van szükségünk autóra, taxi helyett jó választás, ha csak 5 perces útra indulunk, és arra sem kell többé egész napos autóbérletet fizetnünk (tetemes kaucióval), ha az IKEA-ból el akarunk hozni egy kisebb bútort. Ráadásul a tömegközlekedésnek is kiváló alternatívája, ha valaki nem szívesen osztozik sok jó emberrel a szűk helyeken.

Működése végtelenül egyszerű. Letöltöd az adott szolgáltató alkalmazását az okostelefonodra és elkészíted a regisztrációdat. Ez jellemzően egy 24 órás folyamat, a szokásos adatok megadásán felül meg kell adnod a bankkártyád adatait (ami a fizetéshez kell), illetve szükség lesz a jogosítványodra is. Ez utóbbit lefotózod és feltöltöd a rendszerbe, hogy a cég alkalmazottai leellenőrizhessenek téged. Ugye nem gondoltad, hogy jogsi nélkül majd autót fogsz tudni bérelni?

Ha minden rendben van, mehet is a buli, onnantól kezdve perc alapon tudsz autót bérelni a városban. Az alkalmazásba belépve egy térképen látod, hogy a környezetedben merre találhatók az éppen szabad autók. Itt szúrnám rögtön közbe, hogy jellemzően csak nagyvárosokban érhető el a szolgáltatás, és ott is inkább csak a belső kerületekben. Miért? Mert ez nem arról szól, hogy a város szélén az elhagyatott kertvárosi utcákban parkoljanak a kibérelhető autók napokig, sokkal inkább arról, hogy a forgalmas belvárosokban egy nap sokan használják ugyanazt az autót. Nem véletlenül az a neve a szolgáltatásnak, hogy autómegosztás.

Vissza a térképhez. Ha találsz egy szimpatikus autót, akkor ráböksz és máris látod, milyen márkájú, típusú autóról van szó, mennyi üzemanyag van benne, illetve mekkora hatótávot tud még megtenni. Ha mindent rendben találsz, le is tudod foglalni az autót. Lesz 20 perced (az időintervallum cégenként eltérhet), hogy odaérj. Ha nem sikerül, akkor az autó ismét elérhetővé válik mások számára is, sebaj, újra le tudod foglalni, de naponta ezt csak egyszer játszhatod el, utána egy darabig nem enged új autót lefoglalni.

Odaérsz az autóhoz, izgulsz, mert ez az első alkalom, hogy autót fogsz bérelni a telefonoddal. A legeslegelső teendőd az legyen, hogy körbejárod, hiszen amint kinyitod az autó ajtaját, a bérlés elindul, a számláló ketyeg és te fizetsz. Kellemetlen, ha csak ezután derül ki, hogy az autónak lapos a kereke, mert az előző bérlő mozgásképtelenné tette valamilyen módon, vagy tilosban parkolásért kerékbilincs díszeleg valamelyik kerekén. Az ellenőrzés elvégzése azért is fontos, mert a talált hibákról (pl. sérülések) fotót kell készítened és feltöltened az alkalmazásba. Az ok triviális, ha ezt elfelejted, és az utánad következő bérlő pedig megteszi, még a végén azt fogják hinni, te okoztad a sérülést.

Az ajtók kinyitása a telefonoddal történik. Egy kattintás, és már nyithatod is az autót. A belteret is érdemes ellenőrizni, ha azt koszosnak találod, érdemes jelenteni. Tapasztalatból mondom, szoktak gondok lenni. De ha minden klappol, akkor elindulhatsz. Természetes, hogy minden KRESZ-szabályt be kell tartanod, de ezen felül tudnod kell, hogy az autókban GPS jeladó van (az alapján találtad meg), tehát a központban tudják, merre mész és mennyivel.

Ezt leszámítva olyan lesz, mintha egy átlagos autót vezetnél. Sőt, garantálom, hogy jobb. Ezek az autók mind újak, jól felszereltek, például van bennük bluetooth, így könnyedén csatlakoztathatod a telefonod az autó multimédiás rendszerére, hogy zenét hallgathass vagy telefonálhass az úton, ha szükséges. Ezen felül – a környezetvédelem jegyében – sok autó elektromos, így ha még nem vezettél villanyautót, akkor ezt is megtapasztalhatod. Apropó, a motor beindítása vagy gombbal, vagy az autó kesztyűtartójában elhelyezett slusszkulccsal lehetséges.

Egy kifejezés, amivel mindenképpen tisztában kell lenned: a zóna. Mint már említettem, az autók előre meghatározott területen vannak (jellemzően nagyvárosok belső kerületei). Ezt hívják zónának. Az autóval el lehet hagyni a kijelölt területet, de az autót leparkolni és a bérlést befejezni csak a zónában tudod. Leparkolhatsz a zónán kívül is, csak akkor a bérlést nem tudod megszakítani, az óra ketyeg tovább.

Ha elértél az úti célodhoz és a zónán belül vagy, keress egy alkalmas parkolóhelyet és állítsd le az autót. Az autót és a bérlést is az alkalmazással tudod be- illetve lezárni. A parkolás díjával nem kell foglalkoznod, az benne van a percdíjban. Igaz, ez csak a közterületekre vonatkozik, magánparkolókban (pl. plázák garázsában) neked kell gondoskodnod a díj kiegyenlítéséről. Tankolnod sem kell, az ár azt is tartalmazza. A bérlés végeztével az utazás díja automatikusan levonódik az előzetesen megadott bankkártyádról.

Az autómegosztás előnyei

- Az autóbérléshez elegendő egy regisztráció, nem kell további ügyintézéssel foglalkoznod

- Ha szükséged van autóra és van is a közeledben, mehetsz érte, ha lefoglaltad

- Nincs kaució, nem kell fizetned a parkolásért, tankolnod sem kell, nincsenek rejtett költségek, csak a percalapú díj

- Egy autót potenciálisan sok ember használ, így elméletileg csökkenhet a városban az autók darabszáma, ami végső soron kisebb szmogot és kevesebb dugót eredményez

- Rövid városi utakra ideális (60-130 Ft/perc itthon), mert olcsóbb, mint a taxi és ugyan drágább, mint a tömegközlekedés, de annál sokkal elegánsabb és kényelmesebb

- Ha városban laksz és jellemzően a városon belül közlekedsz, akkor nem kell saját autót fenntartanod, ami Magyarországon átlagosan havi 80 ezer forint költséget jelent (adókkal, szervizeléssel, üzemanyaggal és értékvesztéssel együtt)

Az autómegosztás hátrányai

- A percalapú elszámolás miatt (60-130 Ft/perc itthon) hosszabb, vidéki utakra nem ez a legjobb megoldás, jobban jársz, ha napidíjért bérelsz autót

- Hiába vagy a zónában, előfordulhat, hogy nincs a közeledben elérhető szabad autó (a szolgáltatók dolgoznak azon, hogy évről évre több autót bocsájtsanak a bérlők rendelkezésére)

- Ha nem a belvárosokban élsz vagy dolgozol és naponta autóba kell ülnöd, jobban jársz anyagilag, ha saját autót tartasz fenn

Az autómegosztók Magyarországon

Magyarországon jelenleg 3 car sharing szolgáltató tevékenykedik, a magyar GreenGo, a Mol tulajdonában lévő Mol Limo és a német ShareNow (korábban DriveNow). Hamarosan (várhatóan 2020 őszén) csatlakozik hozzájuk a VW tulajdonában lévő WeShare.

Az autómegosztás a városi közlekedés jövője?

Az egyszerűen, gyorsan és fejfájásmentesen kibérelhető autók bizonyosan a városi közlekedés jövőjéhez tartoznak. Nem fogják kiszorítani a tömegközlekedést, és valószínűleg nem fogják felváltani a saját autót sem, de nagy jelentőségük lesz a belvárosi helyváltoztatásban. A zsúfolt nagyvárosokban egyre többen döntenek majd úgy, hogy igénybe veszik ezt a szolgáltatást a gyaloglás, a tömegközlekedés, a taxizás vagy a saját autóval történő utazás alternatívájaként.

Hiszek abban, hogy a car sharing hosszú távon hozzájárul majd a zöldebb és kevésbé zsúfolt belvárosok kialakításához. Ha egyre többen döntenek mellette a saját autó helyett, akkor mindenképpen így lesz és mindenki nyer. Ha egy autót egy napon csak 5 ember használ az ügyes-bajos dolgai elintézésére ahelyett, hogy a saját autójával foglalná a parkolóhelyet másoktól, akkor máris 4 autóval kevesebb lesz az utakon. Ha sok száz, sok ezer ember dönt így, akkor a jövőben zöldebbek és élhetőbbek lesznek a belvárosok.

Ujj Péter Tamás
https://alapjarat.hu/

Amióta az eszemet tudom, szeretem az autókat. Ereimben biztosan benzin folyik, mert gyerekkorom kedvenc elfoglaltsága az volt, hogy kiálltam a kert végébe és a kerítésen át bámultam az utcánkban elhaladó járműveket. A minket meglátogató rokonokat és barátokat is eleinte csak arról tudtam megjegyezni, hogy kinek milyen színű, márkájú és típusú autója van. Ez a szenvedély nem múlt el, szabadidőmet ma is az autóknak szentelem. Az Alapjáratnak köszönhetően a munkám a hobbim, célom, hogy mindig élvezetes formában, mindig pontos információkon alapuló tájékoztatást nyújtsak az autózás világáról.

Kapcsolódó tartalmak:

Visszajelzés

Hasznosnak találtad az oldalt?